Wednesday 4 May 2011

KisaH Mei


Mei bulan untuk kita semua meraikan HARI BEKERJA….saya pernah KERJA, anda jadi PEKERJA, rata-rata manusia di muka bumi ini adalah PEKERJA.Tidak kira anda bekerja sendiri, anda majikan atau anda orang suruhan.Semua kita adalah PEKERJA… Bercakap pasal KERJA, kita tidak boleh lari membincangkan soal upah ataupun gaji yang di terima. Setiap orang yang BEKERJA pasti akan menerima gajinya.Tetapi soalnya sekarang, adakah berbaloi gaji yang anda terima setiap minggu, bulan atau tahun itu dengan pekerjaan yang anda lakukan???? Mana satu diri anda??? bekerja sedikit tetapi gaji banyak, KERJA banyak tetapi gaji sikit atau BEKERJA tapi tidak minat dan sangat minat tetapi tidak kisah beberapa jumlah gajinya..

Ya setiap daripada kita hari ini melakukan pelbagai bidang KERJA mengikut minat serta jumlah gaji berbeza dibayar.Sempena HARI BEKERJA 1 mei ini, walau dah lepas 1 mei, tapi masih dalam bulan mei tau, marilah kita meraikan diri kita sebagai seorang PEKERJA..walau aku masIh belum bergelar  sebagai PEKERJA..tapi aku pernah BEKERJA dulu….dan sekarang pun dah macam bekerja jugak..kerja belajar..so kepada semua SELAMAT HARI BEKERJA ……

 
 Rasulullah SAW bersabda, 
“Siapa yang mencari harta dunia secara halal, sebagai upaya untuk menjaga diri dari meminta-minta, sebagai usaha untuk memenuhi kebutuhan keluarganya, dan karena menaruh iba kepada tetangganya, dia akan menjumpai Allah dengan wajah bagaikan bulan di malam purnama.” (HR Abu Nu’aim dan Al-Baihaqi)

Pada suatu hari di kala Rasulullah sedang duduk-duduk bersama dengan beberapa orang sahabat, mereka melihat seorang pemuda yang bertubuh kekar dan berbadan kuat yang pagi-pagi sekali telah bekerja mencari nafkah. Para sahabat bergumam, “Celakah orang ini ! Kalau masa mudanya  dan kekekaran tubuhnya itu digunakan di jalan Allah SWT !”


SO, apa-apa pekerjaan yang kamu lakukan sekarang hargailah dengan sebaik-baiknya..yang penting sekali ialah rezeki yang kamu cari ialah HALAL....

No comments: