Sunday 31 July 2011

SeLaMaT MeNyaMbuT RaMaDhaN AL-MUBARAK

ASSALAMULAIKUM, salam semua, rasa dah lama x updates BLOG ni...hurmmm untuk kali ni aku nak updates ikit saja berkenaan dengan apa erk????? mestila PUASA.....So tinggal sehari lagi saja lagi, iaitu ESOK la, bulan ramadan akan tiba. HUMMMM macam mana persiapan untuk berpuasa esok, messti semua dah ready kan..aku pun tak tahu ready ke x ni..apa2 pun aku rasa dah ready dah kot ni....Malam ni pun boleh bangun sahur dah..hehehehehehe...untuk puasa tahun ni aku berbeza sikit la..kerana sekarang aku dah masuk alam perkerjaan, yang lepas-lepas aku berpuasa sebagai student lagi, sekarang alain sikit..berjauahan dengan keluarga dah biasa pulak di bulan puasa ni...tapi klu bersama keluarga mesti best lagi kan....yalah dapat rasa masakan mak...oke lah berkenaan pekara lain pulak, mesti korang dah ada yang dah membeli baju raya. Ade yang dah mula membuat kuih raya. Para peniaga bazar ramadan pula mesti sibuk mendapatkan tender untuk tapak berniaga. itu peakara biasa dah masa bulan puasa ni.. Sekrang dah ramai yang duk sibuk memikirkan tiket untuk balik ke kampung halaman. aku tanya tiket nak balik ganu pun sold out...aku x tahu la mcm mana nak balik raya nanti...jadual kerja pun x tahu macam mana..harap-harap ada keajiaban datang aku dapat balik raya tahun ni..sebut je pasal puasa kan, mesti teringat pada zaman Kanak-kanak, yalah masa ni la sibuk mencari bunga api dan mercun untuk bermain ketika ramadan nanti. 

HURMMM itu cuma keseronokan nak menyambut ramdhan je.....walaupun sesibuk mana pun persiapan  kita ni?  kita juga perlu fikirkan bagaimana dengan perancangan untuk amalan ibadah kita ketika ramadan? Sudah tentu usaha untuk merebut ganjaran pahala perlu di lipat gandakan. 

Ayuh sama-sama kita mulakan perancangan untuk menyambut ramadan. Sediakan niat dan matlamat masing-masing. MESTI korang dah pasang hajat korang kan, mesti ada dikalangan korang yang memasang niat untuk khatam Al-quran, qiamullail, tadarus, tarawih, bersedekah dan berzakat fitrah. So, sama-samal la kita menyambut bulan RAMADHAN ini dengan penuh keberkataan..By da way, SELAMAT BERPUASA untuk KAWAN-KAWAN ku semua...

KEBAIKKAN RAMADHAN


Firman Allah dalam surah Al- Baqarah ayat 183 :
wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.

Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 185 :
Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi pertunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan pertunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu.




2 comments:

kaskas said...
This comment has been removed by the author.
kaskas said...
This comment has been removed by the author.